Aktualności

Bezpłatna analiza sprawy

W okresie zimowym podróże pojazdami komunikacji miejskiej należą do bardziej niebezpiecznych niż w okresie letnim, ponieważ schody w takich pojazdach są wtedy często śliskie, z uwagi na warunki atmosferyczne i nanoszony przez pasażerów śnieg oraz błoto. W takich sytuacjach łatwo o poślizgnięcie się i upadek. Za upadek na takiej śliskiej powierzchni, w trakcie wchodzenia lub wychodzenia z autobusu, autokaru czy tramwaju, często można uzyskać odszkodowanie z polisy OC pojazdu. Przykładem takiej sprawy jest postępowanie, w którym uzyskaliśmy dla naszego klienta należne odszkodowanie za wypadek w tramwaju


Jeżeli chcesz się z nami bezpłatnie skonsultować w sprawie o odszkodowanie:

  • zadzwoń pod numer: 690 453 226
  • wyślij wiadomość e-mail na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • wyślij wiadomość poprzez WhatsApp

Dokonamy analizy sprawy oraz przedstawimy propozycję jej poprowadzenia. Działamy na terenie całego kraju.


Odszkodowanie od MPK za upadek w trakcie wychodzenia z tramwaju, wskutek poślizgnięcia na śliskich stopniach

Upadek w trakcie wychodzenia z tramwaju

W jeden ze styczniowych dni 2024 nasz klient wsiadł do tramwaju MPK w Krakowie. Po dojechaniu do przystanku docelowego chciał wysiąść. Po otwarciu się drzwi, wysiadając pierwszymi drzwiami od czoła tramwaju, poślizgnął się na jednym ze stopni. Następstwem tego było wypadnięcie z pojazdu w taki sposób, że jego lewa noga wpadła w szczelinę między krawężnikiem peronu/przystanku tramwajowego, a tramwajem. Przewracając się na peron/przystanek, doznał urazu w postaci wieloodłamowego złamania dalszego końca kości piszczelowej lewej. Upadając, poczuł straszliwy ból w lewej nodze oraz usłyszał trzask pękającej kości. Orientując się, co zaszło, wyciągnął za pomocą rąk złamaną nogę spod tramwaju, mając świadomość, że w momencie odjazdu tramwaju jeden z elementów zewnętrznych pojazdu mógłby zahaczyć o jego nogi i pociągnąć go ze sobą. Odczołgał się leżąc kilkadziesiąt centymetrów i położył się płasko, jęcząc z bólu. Motorniczy tego tramwaju nie wyszedł, ani też nawet nie uchylił drzwi od kabiny, by zorientować się w całej sytuacji, tylko po chwili od zdarzenia zamknął drzwi i odjechał.

Świadkowie wezwali pogotowie. Po przyjeździe karetki Poszkodowany został zabrany do pojazdu, w którym dostał środki przeciwbólowe, został mu zdjęty but ze stopy lewej oraz została założona szyna w celu usztywnienia, ustabilizowania kończyny. Następnie został przetransportowany do szpitala, gdzie wykonano operację. 

Zgłoszenie wypadku w tramwaju MPK do firmy ubezpieczeniowej

Poszkodowany zgłosił się do Kancelarii Effect, która w jego imieniu wystąpiła do MPK o wypłatę należnych świadczeń. MPK przekazało sprawę do swojego ubezpieczyciela, który odmówił wypłaty odszkodowania, powołując się na wyłączną winę poszkodowanego. Zdaniem ubezpieczyciela, poszkodowany nie zachował należytej ostrożności przy schodzeniu ze schodów, co doprowadziło do upadku. Stanowisko to było oczywiście błędne, w związku z czym Kancelaria złożyła reklamację od tej decyzji. 

W reklamacji podkreśliliśmy, że szkoda jakiej doznał poszkodowany powstała w związku z wysiadaniem z pojazdu, a zatem była szkodą powstałą w związku z ruchem pojazdu mechanicznego, a odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń nie była wyłączona, ponieważ nie nastąpiła żadna z przesłanek egzoneracyjnych, w tym zwłaszcza w postaci zawinienia po stronie poszkodowanego. W jego zachowaniu nie można się było bowiem dopatrzyć jakiekolwiek zaniedbania. Poszkodowany, wysiadając z tramwaju schodził powoli i rozważnie. Nie zbiegał ani zeskakiwał ze schodów. Jednak mimo to doszło do poślizgnięcia na śliskich schodach tramwaju, co doprowadziło do upadku i powstania obrażeń ciała. Zachowanie poszkodowanego było całkowicie prawidłowe i zgodne z przepisami. Podkreśliliśmy, że zarzut wyłącznej winy poszkodowanego można postawić tylko wtedy, gdy zostanie ustalona naganność decyzji, jaką poszkodowany podjął w konkretnej sytuacji. W realiach przedmiotowej sprawy to nie nastąpiło.

Ugoda sprawie o odszkodowanie za upadek w trakcie wysiadania z tramwaju

Po złożonej reklamacji zakład ubezpieczeń ponownie odmówił wypłaty, wskazując, że tramwaj był w dobrym stanie technicznym, stopnie tramwaju były wykonane z blachy ryflowanej, antypoślizgowej, nierdzewnej, a krawędzie stopni pomalowane były farbą żółtą sygnałową, która posiadała normalne zużycie eksploatacyjne. Zdaniem ubezpieczyciela brak było więc podstaw do uznania, aby stan techniczny tramwaju był nieprawidłowy, jak również, aby stan techniczny tramwaju pozostawał w związku przyczynowym ze zdarzeniem.

W złożonej reklamacji podkreśliliśmy, że stanowisko było sprzeczne ze stanem faktycznym, co jednoznacznie wynikało z nagrania z monitoringu. Z tego nagrania wynikało jednoznacznie, że upadek nastąpił przez poślizgnięcie się na śliskim stopniu.  Poszkodowany się nie potknął, nie przechylił, lecz poślizgnął. Powodem upadku nie była utrata równowagi, lecz poślizg. Nie ma przy tym znaczenia z czego były schody i czym były pomalowane, bo brak winy MPK nie zwalniał ubezpieczyciela z odpowiedzialności na zasadzie ryzyka. Z odpowiedzialności zwolniłaby wyłącznie wina Poszkodowanego, ale takiej winy nie wykazano, bo Poszkodowany, schodząc zachowywał się naturalnie i prawidłowo. Jedynie na marginesie wskazaliśmy, że skoro schody były w tak dobrym stanie, to dlaczego doszło na nich do takiego poślizgu?

Po złożonej reklamacji ubezpieczyciel nie przyjął odpowiedzialności, lecz zaproponował podjęcie rozmów ugodowych, co było jednoznaczne z przyjęciem przez niego, że nasze stanowisko było uzasadnione. Zaproponowano kwotę 10.000 zł, która oczywiście nie była satysfakcjonująca, jednak była przyczynkiem do dalszych negocjacji. W toku tych negocjacji ostatecznie ustalono kwotę ugody na kwotę 22.500 zł, która została wypłacona poszkodowanemu niezwłocznie po zawarciu pisemnego porozumienia.

Miałeś wypadek w tramwaju? Sprawdź jak możemy Ci pomóc!

Jeżeli chcesz się z nami bezpłatnie skonsultować w sprawie o odszkodowanie:

  • zadzwoń pod numer: 690 453 226
  • wyślij wiadomość e-mail na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • wyślij wiadomość poprzez WhatsApp

Dokonamy analizy sprawy oraz przedstawimy propozycję jej poprowadzenia. Działamy na terenie całego kraju.

!

Dlaczego Kancelaria Effect?

  • Posiadamy wieloletnie doświadczenie,
  • Szczycimy się bardzo dobrą opinią klientów,
  • Bezpłatnie i rzetelnie analizujemy każdą sprawę,
  • Nie pobieramy żadnych zaliczek ani kosztów wstępnych,
  • Działamy szybko i skutecznie,
  • Mamy konkurencyjne stawki prowizji,
  • Prowadzimy sprawy na etapie polubownym i sądowym,
  • Obsługujemy sprawy z terenu całego kraju.
Zostaw numer, oddzwonimy! Jesteś już 6 osobą, która dzisiaj zamówiła rozmowę z nami.
Pole Imię jest wymagane
Pole telefon jest wymagane
Dziękujemy za skontaktowanie się z nami. Odpowiemy wkrótce.
Zostaw wiadomość, a my skontaktujemy się z Tobą tak szybko, jak to możliwe.
Pole Imię jest wymagane
Pole telefon jest wymagane
Dziękujemy za skontaktowanie się z nami. Odpowiemy wkrótce.
Zostaw wiadomość, a my skontaktujemy się z Tobą tak szybko, jak to możliwe.
Pole Imię jest wymagane
Pole Email jest wymgane.
Pole telefon jest wymagane
Wpisz swoją wiadomość, to pole jest wymagane.
Dziękujemy za skontaktowanie się z nami. Odpowiemy wkrótce.