Wypadki w autobusach, to jedne z najczęstszych zdarzeń drogowych, w których można doznać obrażeń ciała. Gwałtowne ruchy takich pojazdów, w postaci przyspieszenia, hamowania lub zmiany toru jazdy, często prowadzą do upadków i urazów ciała. Za szkodę odniesioną w takim wypadku, pasażer autobusu często może żądać odszkodowania z polisy OC pojazdu, którym się poruszał lub innego pojazdu, którego kierowca (w razie zderzenia autobusu z pojazdem lub gwałtownego hamowania autobusu z uwagi na wymuszenie pierwszeństwa) zostanie uznany za winnego spowodowania wypadku.
Nasza kancelaria skutecznie pomaga uzyskać należne odszkodowanie za wypadek w autobusie od wszelkich przewoźników funkcjonujących Polsce (MPK, ZTM, PKM, KZK GOP, itd.). Prowadzimy sprawy od początku do końca - począwszy od zabezpieczenia dowodów w sprawie, poprzez zgłoszenie jej do ubezpieczyciela, aż do wypłaty odpowiednio wysokiego odszkodowania dla poszkodowanego pasażera autobusu.
Pomagamy uzyskać osobom poszkodowanym należne odszkodowanie za wypadek w autobusie, busie lub autokarze
Jeżeli chcesz się z nami bezpłatnie skonsultować w sprawie o odszkodowanie:
- zadzwoń pod numer: 690 453 226
- wyślij wiadomość e-mail na adres:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. - wyślij wiadomość poprzez WhatsApp
- wyślij zapytanie poprzez dowolny formularz kontaktowy, dostępny na stronie www.kancelaria-effect.pl.
Dokonamy wstępnej analizy sprawy oraz przedstawimy propozycję jej poprowadzenia. Jesteśmy doświadczoną kancelarią prawną, specjalizującą się w sprawach związanych z uzyskiwaniem odszkodowań za wszelkiego typu wypadki. Działamy na terenie całego kraju.
(Przed kontaktem zapoznaj się z polityką prywatności i sprawdź w jaki sposób będą przetwarzane Twoje dane osobowe.)
WAŻNE! Odpowiedź na często zadawane przez naszych Klientów pytanie "czy pasażerowi autobusu, należy się odszkodowanie" często jest twierdząca. Bez analizy sprawy niemożliwa jest jednak odpowiedź na pytania typu: "jakie odszkodowanie należy się pasażerowi autobusu" lub też "ile mogę dostać za wypadek jako pasażer autobusu". Możliwość domagania się zadośćuczynienia i odszkodowania po wypadku oraz potencjalna wysokość takich świadczeń zależy bowiem zawsze od indywidualnych okoliczności sprawy, w tym zwłaszcza wielkości odniesionego uszczerbku na zdrowiu.
Jak uzyskać odszkodowanie za wypadek, upadek, przewrócenie pasażera w autobusie, busie lub autokarze - procedura
W poniższym tekście mogą Państwo znaleźć kompleksową informację na temat procesu dochodzenia odszkodowania za wypadek pasażera autobusu, busa lub autokaru. W innych artykułach mogą Państwo przeczytać o:
- odszkodowaniu po wypadku w tramwaju,
- odszkodowaniu dla pasażera taksówki, Ubera, Bolta,
- odszkodowaniu dla pasażera pociągu,
- odszkodowaniu dla pasażera pojazdu osobowego (samochodu, motocykla lub ciągnika rolniczego).
Odszkodowanie za wypadek pasażera w autobusie
- Odpowiedzialność kierowcy autobusu za pasażera
- O jakie roszczenia może się starać pasażer poszkodowany w wypadku autobusu?
- Upadek podczas wsiadania do autobusu lub wysiadania z autobusu - czy należy się odszkodowanie?
- Przyczynienie się pasażera do wypadku a wypłata odszkodowania z OC
- Upadek w autobusie - od czego zacząć sprawę o odszkodowanie za taki wypadek?
- Zgłoszenie wypadku w autobusie
- Wniosek o odszkodowanie do MPK
- Odszkodowanie za wypadek w autobusie a długotrwałe skutki zdrowotne
- Uzyskamy dla ciebie odszkodowanie za wypadek w autobusie, autokarze lub busie
- Przykładowe kwoty uzyskane przez naszą Kancelarię w sprawach o odszkodowanie za upadek pasażera autobusu
- Odszkodowanie za wypadek w autobusie - kancelaria
Odpowiedzialność kierowcy autobusu za pasażera
Pasażer pojazdu korzystający z usługi płatnego przewozu w ramach komunikacji miejskiej i zbiorowej często będzie uprawniony do dochodzenia odszkodowania powypadkowego z polisy OC, o ile wskutek wypadku odniesie szkodę (obrażenia ciała lub straty materialne). Co wcale nie oznacza, że uzyskanie odpowiedniego odszkodowania od ubezpieczyciela jest sprawą łatwą.
W razie zderzenia pojazdów, odszkodowanie dla pasażera przysługuje z polisy OC tego pojazdu, którego posiadacz ponosi winę za wypadek. Jeżeli natomiast do zdarzenia drogowego dojdzie bez kontaktu z innym pojazdem (wpadnięcie do rowu, uderzenie w drzewo, gwałtowne hamowanie), to pasażer może dochodzić roszczeń z polisy OC pojazdu, którym się poruszał. Odpowiedzialność kierowcy autobusu MPK, busa lub autokaru względem przewożonych pasażerów kształtuje się w oparciu o kodeksową zasadę ryzyka (art. 436. § 1 k.c.). Poszkodowany pasażer może więc dochodzić odszkodowania, nawet jeśli kierowca nie ponosi winy za wypadek. Odpowiedzialność wyłączają jedynie trzy przesłanki egzoneracyjne: siła wyższa, wyłączna wina osoby trzeciej oraz wyłączna wina poszkodowanego.
O jakie roszczenia może się starać pasażer poszkodowany w wypadku autobusu?
Pasażer, który poniesie szkodę w wypadku autobusu, autokaru czy busa itp. może ubiegać się o wypłatę zadośćuczynienia za doznaną krzywdę, zwrotu kosztów związanych z wypadkiem (leczenia, rehabilitacji, dodatkowej opieki, dojazdów, adaptacji miejsca zamieszkania, przygotowania do wykonywania nowego zawodu) oraz renty.
W sytuacji, gdy pasażer poszkodowany w wypadku komunikacyjnym poniesie śmierć, najbliżsi członkowie rodziny zmarłego pasażera pojazdu mogą ubiegać się o zadośćuczynienie po śmierci osoby bliskiej, odszkodowanie z tytułu znacznego pogorszenia sytuacji życiowej, zwrot kosztów leczenia i pogrzebu, a czasem również o rentę alimentacyjną.
Upadek podczas wsiadania do autobusu lub wysiadania z autobusu - czy należy się odszkodowanie?
Odszkodowanie z ubezpieczenia OC przysługuje, jeżeli posiadacz lub kierujący pojazdem mechanicznym są obowiązani do odszkodowania za szkodę wyrządzona w związku z ruchem pojazdu. Warto zauważyć. że prawne pojęcie „ruchu pojazdu” nie wymaga by pojazd w rzeczywistości się przemieszczał lecz ma charakter szerszy i obejmuje cały wachlarz sytuacji jakie mogą wiązać się z korzystaniem z pojazdu. Za szkodę powstałą w związku z ruchem pojazdu uważa się także szkodę powstałą podczas i w związku z wsiadaniem oraz wysiadaniem z pojazdu, bezpośrednim załadowywaniem oraz rozładowywaniem oraz zatrzymaniem lub postojem. Celem tak szerokiego ujęcia jest zapewnienie poszkodowanym ale także sprawcom szerokiej ochrony ubezpieczeniowej.
Przykład naszej sprawy: Wygrana sprawa sądowa o odszkodowanie za wypadek w trakcie wysiadania z autobusu
Przyczynienie się pasażera do wypadku a wypłata odszkodowania z OC
W przypadku gdy pasażer sam przyczyni się do zaistnienia wypadku lub do zwiększenia rozmiarów szkody, to – zgodnie z art. 362 k. c. - odszkodowanie przyznane z polisy OC, może być pomniejszone o ustalony wskaźnik procentowy, zależny od oceny stanu faktycznego. Najbardziej typową sytuacją, w której można mówić o przyczynieniu poszkodowanego pasażera autobusu do powstania szkody (a czasem nawet o wyłącznej winie) jest jazda bez trzymania się poręczy. W przypadku busa lub autokaru jest to jazda bez zapiętych pasów bezpieczeństwa.
Upadek w autobusie - od czego zacząć sprawę o odszkodowanie za taki wypadek?
W sprawach o odszkodowanie od MPK lub innego przewoźnika najważniejsze jest to, by zabezpieczyć dowody na samo zaistnienie wypadku, tj. zgłosić upadek kierowcy, zachować bilet i zebrać dane od świadkowa zdarzenia oraz zapisać numer rejestracyjny pojazdu oraz numer boczny. Poszkodowani często nie myślą o tym w chwili zdarzenia, lecz są to rzeczy bardzo ważne, gdyż ich zaniedbanie może rzutować na prowadzenie postępowania odszkodowawczego w przyszłości. Jeśli zdarzenie jest poważne, a na miejsce są wezwane służy ratunkowe, to zwykle nie ma problemów, by udowodnić okoliczności zdarzenia. Tak dzieje się zwykle, gdy mamy do czynienia ze zderzeniem pojazdów. Gorzej, gdy upadek pasażera wynika z mniej lub bardziej gwałtownego ruchu pojazdu (w czasie startu, hamowania lub zmiany pasa ruchu), bez kontaktu z innym pojazdem.
Zgłoszenie wypadku w autobusie
W sytuacji, gdy przewrócenie się pasażera autobusu wynika z gwałtownego ruchu tego autobusu, bez kontaktu z innym pojazdem, taki upadek należy zgłosić kierowcy od razu po zdarzeniu. Zgłoszenie pozwala na sporządzenie odpowiedniej notatki służbowej oraz ewentualne wezwanie pomocy medycznej, jeśli zachodzi taka potrzeba.
Często jednak zdarza się, że zgłoszenie wypadku w autobusie nie następuje od razu, lecz osoba poszkodowana opuszcza pojazd i dopiero po pewnym czasie – w domu lub nawet następnego dnia – zauważa dolegliwości świadczące o odniesionych obrażeniach. W takiej sytuacji niezwykle istotne jest jak najszybsze skontaktowanie się z przewoźnikiem w celu zgłoszenia zdarzenia oraz zabezpieczenia nagrania z monitoringu autobusu.
Nagrania z kamer są przechowywane przez ograniczony czas, zazwyczaj maksymalnie 30 dni, choć w praktyce okres ten może być krótszy, w zależności od polityki danego przewoźnika. Im szybciej podjęte zostaną działania, tym większa szansa na uzyskanie materiału dowodowego, który może być kluczowy w przypadku dochodzenia roszczeń lub ustalenia przebiegu zdarzenia.
Wniosek o odszkodowanie do MPK
Jeżeli są zabezpieczone dowody na zaistnienie wypadku w autobusie, a także dokumentacja medyczna z leczenia obrażeń powypadkowych, to można złożyć wniosek o odszkodowanie do sprawcy wypadku, MPK, innego przewoźnika lub zakładu ubezpieczeń, w którym podmiot odpowiedzialny za szkodę ma wykupiona polisę OC. Wniosek o odszkodowanie do MPK lub innego przewoźnika (ZTM, PKM, ZTM, KZK GOP) zostanie następnie przekierowany do zakładu ubezpieczeń, w którym przewoźnik ma wykupioną polisę OC. Ubezpieczyciel rozpatrzy złożone roszczenie.
Odszkodowanie za wypadek w autobusie a długotrwałe skutki zdrowotne
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że odszkodowanie za wypadek w autobusie może obejmować nie tylko jednorazowe świadczenia, ale również długoterminową pomoc finansową. W przypadku powikłań pourazowych, takich jak przewlekły ból, trwały uszczerbek na zdrowiu, ograniczenia w wykonywaniu pracy zawodowej czy konieczność ciągłej rehabilitacji, poszkodowany może ubiegać się o rentę z tytułu zwiększonych potrzeb lub niezdolności do pracy. Zadośćuczynienie za doznaną krzywdę również może zostać podwyższone, jeśli skutki wypadku mają charakter trwały i wpływają negatywnie na jakość życia. W takich przypadkach pomoc doświadczonej kancelarii prawnej może okazać się nieoceniona przy negocjacjach z ubezpieczycielem i w walce o sprawiedliwe rekompensaty.
W przypadku ubiegania się o odszkodowanie za wypadek w autobusie kluczowe znaczenie ma odpowiednie udokumentowanie zarówno samego zdarzenia, jak i jego skutków zdrowotnych. Oprócz sporządzenia notatki służbowej przez kierowcę lub wezwania służb ratunkowych warto zgromadzić również dokumentację medyczną potwierdzającą doznane obrażenia.
Uzyskamy dla ciebie odszkodowanie za wypadek w autobusie, autokarze lub busie
Odpowiedzialność zakładów ubezpieczeń za wypłatę odszkodowania dla poszkodowanego pasażera pojazdu komunikacji miejskiej wynika z odpowiednich przepisów prawa. Niestety, często zdarzają się sytuacje, w których ubezpieczyciele zniżają wypłacane odszkodowania lub tez odmawiają poszkodowanym pasażerom wypłaty świadczeń. Odsyłają one poszkodowanych na drogę sądową, wiedząc, że jest to skuteczny sposób na zniechęcenie ich do starań o odszkodowanie za wypadek w autobusie. W przypadku jednak, gdy poszkodowany pasażer pojazdu komunikacji miejskiej reprezentowany jest przez profesjonalnego pełnomocnika, ubezpieczyciele bardzo często wypłacają wyższe odszkodowanie.
Nasza kancelaria prawna z Krakowa prowadzi dużą ilość spraw o odszkodowania za wypadki komunikacyjne, w tym o odszkodowanie za wypadek dla pasażera pojazdu komunikacji zbiorowej. W ramach świadczonych usług odszkodowawczych, Kancelaria Effect uzyskuje dla swoich Klientów m.in. zadośćuczynienie za krzywdę doznaną w wypadku autobusowym, rentę z tytułu zwiększonych potrzeb, zwrot utraconych dochodów, zwrot kosztów związanych z leczeniem i rehabilitacją, a także opieką sprawowaną przez osoby trzecie oraz zwrot kosztów dojazdów do placówek medycznych. Specjalizujemy się również w uzyskiwaniu zadośćuczynienia za śmierć osoby najbliższej.
Przykładowe kwoty uzyskane przez naszą Kancelarię w sprawach o odszkodowanie za upadek pasażera autobusu
Prawie 100.000 zł odszkodowania za wypadek dla pasażerki autobusu MPK
W 2014r. Pani T. Ż. jechała jako pasażerka autobusu MPK. W trakcie jazdy doszło do nagłego i niespodziewanego hamowania autobusu. W wyniku tego hamowania, pasażerka spadła, uderzając plecami o podłogę, natomiast głową o podstawę siedzenia. Na miejsce zdarzenia wezwana została policja oraz karetka pogotowia ratunkowego, która zabrała Poszkodowaną na SOR. Badania wykazały krwiaka podtwardówkowego nad lewym płatem skroniowym, krwiaka przymózgowego w tylnej części szczeliny międzypółkulowej, złamanie kości klinowej, złamanie obojczyka, a także złamanie nadgarstka. Poszkodowana przebywała w szpitalu przez kilka tygodni. W tym czasie przeszła dwa zabiegi operacyjne - najpierw trepanację otworkową czaszki po stronie lewej, a następnie otwartą repozycję i stabilizację wewnętrzną złamanego obojczyka. Obrażenia pozostawiły trwały ślad na zdrowiu i psychice Poszkodowanej. Objawy cerebrastenii pourazowej (bóle i zawroty głowy, połączone z zaburzeniami równowagi i nudnościami oraz zaniki pamięci i problemy ze snem), ze względu na wiek Poszkodowanej nie rokują na poprawę.
Kancelaria Effect podjęła się reprezentacji w sprawie o odszkodowanie za wypadek w autobusie. Kancelaria Effect zwróciła się do ubezpieczyciela MPK o wypłatę stosownych świadczeń. Ubezpieczyciel przyjął odpowiedzialność za wypadek w autobusie na zasadzie ryzyka, a następnie wypłacił na rzecz poszkodowanej pasażerki kwotę niemal 25.000 zł, która po odwołaniu złożonym przez Kancelarię Effect została podwyższona do kwoty ok. 35.000 zł. W ocenie Kancelarii Effect, kwota ta nie była adekwatna do odniesionych obrażeń, w związku z czym sprawa została skierowana na drogę sądową. Sąd zasądził na rzecz poszkodowanej pasażerki autobusu dodatkowe świadczenia w wysokości ponad 60.000 zł, a także zwrot pełnych kosztów procesu.
25-krotnie wyższe zadośćuczynienie za wypadek w autobusie MPK
W kwietniu 2018r. nasz klient jechał autobusem komunikacji miejskiej linii 139 w Krakowie. Podczas podróży doszło do gwałtownego hamowania kierowcy autobusu. Skutkiem tego, kobieta stojąca obok naszego klienta straciła równowagę i popchnęła go, powodując upadek. W konsekwencji tego zdarzania Poszkodowany doznał urazów w postaci złamania trzonu kręgu L1 oraz złamania naddatków osteofitycznych przykręgosłupowo L3/L4 po prawej stronie oraz L2/L3 po lewej stronie. Ponadto stwierdzono u niego stłuczenie tylnej części głowy. Po kilku miesiącach Poszkodowany trafił ponownie do szpitala, gdzie rozpoznano u niego przewlekłego, urazowego krwiaka podtwardówkowego po prawej stronie o grubości 27mm z przesunięciem i uciśnięciem układu komorowego. Poszkodowany zmuszony był poddać się operacji, a po niej wciąż pozostawał w leczeniu neurologicznym, odczuwając bóle głowy oraz kręgosłupa. Poszkodowany samodzielnie zgłosił szkodę do zakładu ubezpieczeń, tj. TU INTERRISK S.A. Ubezpieczyciel wydał w sprawie dwie decyzje. Łącznie przyznane w nich świadczenia wyniosły więc 2.827,47 zł. Poszkodowany zwrócił się do Kancelarii Effect z prośbą o analizę sprawy. Oceniliśmy sprawę i uznaliśmy, że przyznana kwota jest w rażącym stopniu niewspółmierna do odniesionej szkody. Założyliśmy w imieniu klienta stosowną reklamację. Po otrzymaniu reklamacji zakład ubezpieczeń wysłał Poszkodowanego na komisję lekarską, a po tej komisji uznał, że należne zadośćuczynienie za krzywdę odniesioną w wypadku autobusowym powinno wynosić 21.000,00 zł i w związku z tym dopłacił na rzecz Poszkodowanego kwotę 18.300,00 zł. Kwota ta nie była już tak absurdalnie niska, jak w poprzednich decyzjach, jednak wciąż była znacząco zaniżona w stosunku do obrażeń Poszkodowanego. W związku z tym podjęto decyzję o skierowaniu sprawy na drogę postępowania sądowego. Na podstawie przeprowadzonych dowodów sąd zajął stanowisko, że należne Poszkodowanemu zadośćuczynieniu krzywdę wynosić powinno 60.000 zł. W ocenie Sądu wskazana kwota nie była nadmierna i była uzasadniona rozmiarem cierpień jakich doznał Poszkodowany na skutek wypadku. Biorąc pod uwagę fakt, iż strona pozwana wypłaciła mu w toku postępowania likwidacyjnego kwotę 21.000 zł, Poszkodowanemu należała się dodatkowa kwota 39.000 zł. W toku naszych działań Poszkodowany otrzymał więc kwotę ponad 60.000 zł, tytułem zadośćuczynienia i odszkodowania za wypadek w autobusie, a więc kwotę 25-krotnie większą od pierwotnej decyzji zakładu ubezpieczeń.
Opis całej sprawy - 25-krotnie wyższe zadośćuczynienie za wypadek w autobusie MPK, czyli dlaczego warto skonsultować sprawę o odszkodowanie z doświadczonym pełnomocnikiem
Inne prowadzone przez nas sprawy o odszkodowanie za wypadek w autobusie
- Czy należy się odszkodowanie za upadek pasażera, na skutek hamowania autobusu ?
- Kolejne wygrane sprawy o odszkodowanie za wypadek w autobusie
- Wypadek w autobusie MPK Wrocław - odszkodowanie dla pasażera
- 20.000 zł zadośćuczynienia i odszkodowania za wypadek pasażerki w autobusie MZK w Koninie
Odszkodowanie za wypadek w autobusie - kancelaria
Jeżeli chcesz się z nami bezpłatnie skonsultować w sprawie o odszkodowanie:
- zadzwoń pod numer: 690 453 226
- wyślij wiadomość e-mail na adres:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. - wyślij wiadomość poprzez WhatsApp
- wyślij zapytanie poprzez dowolny formularz kontaktowy, dostępny na stronie www.kancelaria-effect.pl.
Dokonamy wstępnej analizy sprawy oraz przedstawimy propozycję jej poprowadzenia. Jesteśmy doświadczoną kancelarią prawną, specjalizującą się w sprawach związanych z uzyskiwaniem odszkodowań za wszelkiego typu wypadki. Działamy na terenie całego kraju.
(Przed kontaktem zapoznaj się z polityką prywatności i sprawdź w jaki sposób będą przetwarzane Twoje dane osobowe.)